ChristenUnie-SGP kritisch maar positief over parkeeradvies
Al jarenlang is er sprake van een hoge parkeerdruk in de binnenstad. De gemeente heeft daarom een werkgroep gevraagd haar te adviseren over parkeerbeleid. Zij is gekomen met een advies: in de H rond de markt 1 uur vrij parkeren, elders moeten bezoekers betalen. Bewoners krijgen een vergunde plek.
Vincent Bos: ‘De ChristenUnie-SGP heeft veel waardering voor de vrijwilligers die hun tijd en energie in dit stuk hebben gestoken. Tegelijkertijd heeft de ChristenUnie-SGP veel vragen en kritische kanttekeningen bij het stuk. Wij vragen ons serieus af of dit stuk de soelaas gaat bieden die gewenst is. Want de bron van het probleem, toegenomen autobezit, wordt niet aangepakt. Daar ligt een belangrijk deel van de oplossing. En natuurlijk moet iedereen uit Oudewater gewoon op de fiets naar het centrum komen! Dat moet makkelijker en prettiger gemaakt worden. Daar hebben wij een motie voor ingediend.’
De ChristenUnie-SGP heeft bij het instellen van de werkgroep beloofd het advies op te volgen, als de werkgroep unaniem een besluit kon nemen. Dat is de werkgroep gelukt, en daarvoor verdient zij een groot compliment. Daarom volgen wij het stuk ook, behoudens het advies op zondag betaald parkeren in te voeren.
Lees hieronder de bijdrage van Vincent in de gemeenteraad:
Voorzitter,
Ik wil beginnen met een woord van dank aan de werkgroep voor het werk dat zij verzet hebben. Er ligt een stevig stuk. Dank daarvoor.
Wat vindt de ChristenUnie-SGP nu van dit stuk? Daarvoor wil ik even een stapje achteruit doen. Wij zijn -net als iedereen- trots op onze prachtige 17e eeuwse binnenstad met haar trapgevels, gracht en nauwe straatjes. Berekend op de handkar, paard en wagen en voetganger.
Maar voorzitter, in de 20e eeuw is de handkar vervangen door de auto. Eerst een enkeling, toen 1 per gezin, en het blijft oplopen. In 2010 waren er 7,6 mln auto’s in NL, en in 2020 8,7 mln. Een toename van een miljoen in 10 jaar!!
Niet heel gek dus dat er een probleem is in de binnenstad en dat dit probleem toeneemt.
Het aantal huishoudens – en daarmee het aantal auto’s neemt toe door woningsplitsing en woningbouwontwikkeling. Groeiend probleem dus.
Het parkeerbeleid biedt een oplossing, samengevat bezoekers betalen, bewoners krijgen een vergunde plek. En daar begint mijn twijfel bij het stuk voorzitter. Gaat dit beleid nu de oplossing voor het parkeerprobleem brengen? Ik twijfel daar stevig aan. Want de bron: het autobezit, wordt niet geroerd. En dat zou moeten! Het is niet normaal om 2 auto’s te hebben. Zeker niet in de oude binnenstad. En als je daar woont, dan mag je zeker niet verwachten dat je beide auto’svoor de deur kan zetten. Ik mis in het stuk een ontmoediging voor autobezit, zeker een 2e auto in de binnenstad. Sterker nog, met het aanvragen van een tweede vergunning wordt dit gefaciliteerd.
En voorzitter, het CBS zegt zelf: ‘onder jongere generaties is het autobezit lager dan onder ouderen, vooral onder 50+’ers is het aantal auto’s schrikbarend hoog’. Dat is niet meer van deze tijd voorzitter, dat is niet duurzaam. Jongeren geven het goede voorbeeld!
De oplossing: u raadt het al van mijn zijde. De fiets. In Oudewater moeten we weer op de fiets naar de binnenstad. En dat is de afgelopen jaren niet aantrekkelijker geworden. De Leeuweringerstraat wordt steeds vaker als uitwijk gebruikt voor de Lange Burchwal die open ligt. Grote bestelbussen en fikse auto’s rijden af en en aan. En in december was de markt zelfs weer een parkeerterrein. Waarom zou ik dan wel op de fiets komen? Daarom zo snel mogelijk weer de lus terug! Niet meer rechtdoor in de Leeuweringerstraat.
Verder moet het fietsparkeren beter, dat merkt de werkgroep zeer goed op. En dat moet nu echt opgepakt worden nu we aan de slag gaan met het masterplan binnenstad! En dan wel goed, niet dat er weer veel fietsers onderuit gaan omdat de kinderkopjes te ver uit elkaar liggen, zoals bij IJsselveere… Prettige wegbedekking, minder parkeerplaatsen voor auto’s, meer voor fietsers in de H, de lus terug. Daarom een motie om de fietser voorop te laten gaan in de aanpak van de Markt.
De motie luidt:
(…) De aanbevelingen van de werkgroep over fiets(parkeren) in de binnenstad te betrekken bij het opknappen van de ‘H’ rond de Markt in het kader van het
masterplan Binnenstad;
Even samenvattend: minder auto’s meer fietsen.
Wat wellicht ook nog verbeterd kan worden vz, is de parkeerroute. Pre-corona ging ik graag met mijn vrouw stadjes bezoeken als Naarden of Muiden. Daar brengt het volgen van een duidelijke P je op een groot terrein op enkele honderden meters van de binnenstad. Dat kan bij ons ook, naar Waardsedijk. Maar ik vind de P-route te wensen overhouden. Wil het college toezeggen daar nog eens naar te kijken?Dan kom ik op een groep belanghebbenden die vergeten zijn. De kerken en verenigingen.
Ik mis betrokkenheid van kerken en verenigingen, die in de Klepper of Zalencentrum bijeenkomen. Ik heb begrepen dat in ieder geval een kerk wel aan tafel wilde, anders dan de wethouder zei. Maar dat dit uiteindelijk ambtelijk is blijven hangen. Jammer. Zij zouden ook een vaste plaats gehad moeten hebben in de bespreking, net als bv. De winkeliers. Dit is een fout en ik hoop dat de wethouder dit kan herstellen door bij het opstellen van het beleid nog een toezegging te doen hen te horen. Ze staan klaar u te woord te staan en positief opbouwend mee te denken.
Inhoudelijk hebben we nog verdere vraagtekens voorzitter.
- Ik deel keuzes over locaties niet, zoals de Havenstraat als langparkeren en het buiten beschouwing laten van IJsselveere en omstreken. En denk aan de omgeving van de Coop, die wel vergunningen moeten nemen, terwijl daar nauwelijks een probleem is. Ik voorzie al met al grote weglekeffecten en een verplaatsing van het probleem.
- Moeten we zoveel overheadkosten, met palen en handhavers, belijning en vergunningen van stal gaan halen? Is dat het echt waard?
- Ik heb grote vraagtekens bij de voorgestelde regimetijden. Ik heb ook vraagtekens kan me niet voorstellen dat er op maandagavond veel bezoekers in de stad zijn. En ik vind een parkeerbeleid op zondag strenger dan Utrecht en Amsterdam gewoonweg een brug te ver. We tasten de zondagsrust verder aan. Stapje voor stapje blijft er niets meer van over. De ChristenUnie-SGP vindt dat gemeenten ook geen inkomsten moeten verwerven op zondag. Net zo min als winkeliers. En de handhavers verdienen ook een dag rust. Kortom, niet op zondag betaalt parkeren.. En zeker niet met het bizarre regime dat nu voorgesteld wordt. Zelfs hartje Amsterdam of Rotterdam heeft niet zulke tijden. Dan gaan wij er toch zeker niet aan beginnen? Waar is de eigenheid van Oudewater gebleven? Ik roep alle partijen daarom op de eigenheid en zondagsrust te bewaren en mijn motie te steunen.
De motie luidt:
(…) In het op te stellen en aan de gemeenteraad voor te leggen parkeerbeleid het
volgende regime voor betaald parkeren te hanteren: maandag tot en met vrijdag van 16.00 – 22.00 uur, zaterdag van 9.00 - 22.00 uur;
Ik ga afronden voorzitter. U hoort hier een kritisch raadslid. Ik zie veel haken en ogen. Als ik het alleen had mogen bepalen, had ik andere keuzes gemaakt. Maar daar zit het nu juist al jaren op vast: iedereen vindt wat anders. Ik zie in dat hier een compromis ligt, waar hard aan is gewerkt en waar iedereen zijn best op heeft gedaan. Daar spreek ik, ondanks mijn kritische toon, nogmaals mijn waardering voor uit. Dank dat u het aangedurfd heeft een advies te maken.
We hebben vorig jaar beloof bij unanimiteit het stuk te volgen. Dat doen wij dus, met uitzondering van mijn principiële bezwaar op betaald parkeren op zondag. Maar alleen op voorwaarde dat we dit na een jaar heel stevig gaan evalueren om te bepalen of dit beleid gewerkt heeft, of het bij te stellen is, of dat we andere keuzes moeten maken.
Dank u voorzitter.
Reacties op 'ChristenUnie-SGP kritisch maar positief over parkeeradvies'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.