‘ChristenUnie-SGP: grote zorgen over uitvallende busritten’
Er vallen veel te vaak busritten uit op de lijnen 107 naar Gouda/Utrecht en 123 naar Woerden, vindt de ChristenUnie-SGP Oudewater. Op straat en sociale media wordt steen en been geklaagd over bussen die niet komen opdagen, bij Montfoort al stoppen of waarvan pas heel laat gemeld wordt dat deze niet rijden. De gevolgen zijn groot: Scholieren komen te laat bij lessen, studenten bij tentamens, werknemers op hun werk, zorgbehoevenden in het ziekenhuis. Oorzaak van het probleem lijkt te liggen in een personeelstekort bij vervoerder Syntus.
Fractievoorzitter Vincent Bos: ‘Veel Oudewaternaren zijn afhankelijk van de bus om te kunnen reizen. Als een rit niet uit valt heeft dat grote gevolgen: minstens een half uur vertraging. Daarbij komt het regelmatig voor dat er zelfs 2 bussen achter elkaar niet rijden!’ Omdat mensen er niet van op aan kunnen dat ze op tijd bij een afspraak zijn, stappen velen noodgedwongen in de auto. Slecht voor milieu en de portemonnee. Voor mensen zonder auto of rijbewijs is het probleem nog veel groter: zij kunnen niet reizen, of zij weten niet of ze ergens op tijd zijn. Regelmatig wordt daarom een bus eerder gepakt. Onhandig en tijdrovend. Bos: ‘De ChristenUnie-SGP roept de wethouder op in gesprek te gaan met Syntus en de provincie Utrecht over deze situatie (eventueel samen met de andere gemeenten die overlast ervaren: Montfoort, Krimpenerwaard, Gouda en Utrecht). Er moet een wervingscampagne opgestart worden om het structurele probleem op te lossen. En in de tussentijd moet de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid omhoog. Betere en tijdige informatievoorziening of een bus wel of niet rijdt dus. Minstens een uur van tevoren moet duidelijk zijn of een bus komt opdagen, zodat naar alternatief vervoer, zoals de fiets, uitgeweken kan worden.’ ‘De ChristenUnie-SGP schuwt ook tijdelijke ingrijpende oplossingen niet: Liever een bus per uur minder, die wel rijdt, dan een bus die niet komt opdagen. Daarom kan het slim zijn in het weekend en buiten de spits een bus minder te laten rijden, zodat deze chauffeurs in de spits ingezet kunnen worden. Uiteraard moet dit gelden als tijdelijke maatregel. Als er weer voldoende personeel is moet de frequentie buiten de spits natuurlijk zo snel mogelijk weer op pijl zijn.’
Hieronder vindt u de vragen die de ChristenUnie-SGP gesteld heeft aan het college. Voor vragen over dit persbericht kunt u contact op nemen met fractievoorzitter Vincent Bos: 06-1199 3858 of vincentbos1996@gmail.com
Art. 32-vragen: Veelvuldig uitvallen ritten buslijnen 107 en 123 Van verschillende zijden bereiken ons klachten over het grote aantal busritten dat uitvalt op de buslijnen 107 en 123. Geregeld komt het voor dat zelf 2 bussen na elkaar uitvallen, waardoor reistijd met een uur verlengd wordt. De oorzaak hiervan lijkt te liggen in personeelstekorten bij Syntus. De betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de verbinding, en daarmee de aantrekkelijkheid van het OV staan hierdoor zwaar onder druk. Scholieren komen te laat bij lessen, studenten bij tentamens, werknemers op hun werk, zorgbehoevenden in het ziekenhuis. Een groot probleem.
Daarom stelt de ChristenUnie-SGP de volgende vraag:
- Herkent het college het beeld van frequent uitvallende busritten op de lijnen 107 en 123? Wat is de mening van het college hierover?
- Wil het college zo spoedig mogelijk in contact treden met Syntus en de gedeputeerde van de Provincie (mogelijk samen met de andere belanghebbende gemeenten Montfoort, Krimpenerwaard, Woerden, Gouda en/of Utrecht) om het ongenoegen over de hoge aantallen ritten die uitvallen te uiten, en daarbij in ieder geval de volgende suggesties mee te nemen: • Een snelle wervingscampagne voor extra chauffeurs; • Verbeteren van de informatievoorziening over uitvallende ritten, zodat op tijd een alternatieve route en/of vervoer gezocht kan worden; • Het voorkomen van uitvallende ritten in de spits, bv. door tijdelijk ritten buiten de spits of in het weekend te schrappen en zo de betrouwbaarheid te verhogen.
- Wil het college de Raad op de hoogte houden van haar inspanningen om de dienstverlening van Syntus op peil te houden?
- Kan het college deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?