Parkeren in de binnenstad

Transport icoontjesmaandag 19 juli 2021 16:19

Voorzitter,

Vooraf enkele woorden: ingewikkeld onderwerp. Ook in onze fractie veel verschillende geluiden. Veel en lang over gesproken, veel verschillende belangen gewogen. Tot volgende punt gekomen:

Kent u Cornelis Reyngoud? 100 jaar geleden koster van de Hervormde Kerk. Naast schoenmaker was hij ook begrafenisondernemer. En in die hoedanigheid was hij een van de weinig personen met een auto in Oudewater. En nu denken wij tegenwoordig heel hip en modern te zijn met deelauto’s, niets is minder waar. Ruim 100 jaar geleden werd deze rouwauto namelijk ook ingezet als ziekenwagen. Duidelijk een deelauto waarin je niet terecht wilde komen.

Waarom vertel ik dit voorzitter? Om het een en ander in perspectief te plaatsen. Want nog geen 100 jaar geleden waren er amper auto’s, nog geen 40 jaar geleden parkeerde we ze op de markt en nu staat de hele binnenstad vol met blik.

We kunnen gerust stellen dat we een parkeerprobleem hebben voorzitter. Dat wijzen de cijfers, hoewel al uit 2018 wel uit. En de parkeerdruk neemt toe. Want niet alleen hebben we steeds meer auto’s - een miljoen erbij in 10 jaar – het aantal huishoudens in de binnenstad neemt ook toe. Woningbouw op het Evenemententerrein, Wijngaardstraat, woningsplitsing en functiewijzigingen. Tel daar het verdwijnen van het evenemententerrein en leeg maken van de wijngaardstraat bij op en er is maar 1 conclusie mogelijk: het probleem wordt nog veel groter. Als het nu in delen van de binnenstad met een extra rondje rijden nog wel lukt een plekje te vinden kan ik u garanderen dat dat binnen een aantal jaar voorbij is. In de afgelopen 3 jaar is de druk al 13% gestegen Er is beleid nodig.

Want voorzitter, ik heb vanmiddag weer eens door de stad gefietst en zelf gezien dat er volop illegaal geparkeerd wordt. Voor garages, op hoeken van de straat, op de Visbrug, Romeijnsburg, ja zelfs volop op de markt wordt weer geparkeerd. Overal staat blik! Dat is een drama voor onze hulpdiensten die er met hoge spoed langs komen. Er wordt zelfs op waterputten van de brandweer geparkeerd. Voorzitter, we moeten er toch niet aan denken dat panden in onze binnenstad uitbranden doordat een auto op de put staat?!

Dus is beleid nodig voorzitter. Via een uitgebreid participatieproces is een werkgroep, binnen de door de Raad gestelde kaders, met een voorstel op Oudewaterse maat gekomen. Ik zal daar kort over zijn: als ik het beleid had mogen opstellen, had het er anders uitgezien. Maar ik ben geen bewoner, geen werknemer in de binnenstad. En als ik naar de stad ga, ga ik op de fiets. Dus het is niet aan mij om daarover te bepalen.

Als ik in de afgelopen 3,5 jaar in deze raad 1 ding geleerd heb, voorzitter, is dat hoe dichter je bij de levenssfeer van onze inwoners iets verandert, het de grootste weerstand geeft. . Dus ik begrijp ook dat er bezwaren en zorgen over het voorgestelde beleid zijn. Dat mensen het niet zien zitten. Dat men moet betalen voor een vergunning is zuur. Dat snap ik. Daar moeten we rekening mee houden. Maar om de huidige praktijk, waarbij de verkeerde doelgroepen op de verkeerde plekken staan en we geen middelen hebben om te handhaven, is een vergunningensysteem de enige oplossing. Want dan kunnen we zaken gaan handhaven. En ja, dat zal pijn gaan doen. En dat gaat ergens wringen, want er zal altijd een grens in je beleid liggen. We kunnen niet de hele gemeente gaan reguleren.

Dus voorzitter, ja er is een middel nodig, en ja dat gaat zuur worden, maar voorzitter, dan kunnen we de enorme druk ook beter gaan verdelen. Dan kunnen we met een goed werkend fonds geld gaan inzetten voor extra plekken. Dan kunnen we die tweede auto’s gaan terugdringen.

En natuurlijk is Oudewater niet de enige kleine vestingstad die hiermee kampt. Woudrichem, Leerdam, Gorinchem, Tiel, Wijk bij Heusden, Willemstad, Naarden, Muiden, Weesp, Brielle, Zierikzee, noem ze maar op. Allemaal kennen ze parkeerbeleid met vergunningen. Om eerlijk te zijn, meestal wel iets goedkoper dan Oudewater! Maar we kunnen niet oneindig ongereguleerd auto’s blijven toevoegen in onze binnenstad.

Wat we wel moeten doen is opletten of ons beleid de juiste effecten heeft, en zo nodig snel bijsturen. Daarom stel ik de volgende motie voor met het dictum:

• In de zomer van 2023 de situatie rond het parkeren in de binnenstad te evalueren, en de uitkomsten hiervan, inclusief beleidsvoornemens die daaruit voortvloeien, aan de Raad aan te bieden.

Amendement

Het amendement biedt geen alternatief. Niets doen is geen optie. Er ligt een levensgroot probleem dat enkel gaat groeien. Er komen niet opeens parkeerplekken uit de lucht vallen. Dan kunnen we echter wel voorlopig de schaarste verdelen. Dat gaan we doen.

Wat gaat wachten ons opleveren? Niets. Want een beleid dat meer op Oudewaterse leest geschoeid is dan dit beleid komt er niet. En ook over 3 jaar zal er nog weerstand zijn. Zullen inwoners het nog steeds niet leuk vinden om te betalen. Zal er nog steeds geen extra parkeerruimte zijn. Dit is dus uitstel van executie.

Afronding

Ik rond af vz. Nog een keer terug naar de deelauto van Cornelis Reyngoud. Zou het kunnen? Autoverbruik verminderen door slimme oplossingen? Gaan we het misschien ooit nog meemaken, een binnenstad, zonder blik? Laten we in ieder geval vol inzetten op innovatieve oplossingen en natuurlijk de fiets!

Dank voorzitter.

Reacties op 'Parkeren in de binnenstad'