‘Samenwerkingsschool onverstandig plan’

2022-10-05 Goejanverwelleschool 79b.jpgwoensdag 05 oktober 2022 22:01

De ChristenUnie-SGP vindt het geen goed idee om een samenwerkingsschool te onderzoeken. Het college stelt dit voor, omdat de openbare basisschool De Schakels te weinig leerlingen heeft om gezond te kunnen blijven bestaan.

De CUSGP vreest dat een samenwerkingsschool negatieve gevolgen heeft voor het bestaande bijzondere onderwijs in Oudewater. Mogelijk zal dat ertoe leiden dat de identiteit onder druk komt te staan, en ouders uit zullen wijken naar scholen buiten Oudewater. De CUSGP staat voor het borgen van heldere identiteiten, en steunt dit voorstel daarom niet.

Wel vindt de CUSGP het erg pijnlijk dat nu binnen 1 jaar 2 openbare scholen moeten sluiten. Dat legt de vinger bij het feit dat het aantal kinderen steeds verder afneemt. Een zorgelijke trend, die snel gebroken moet worden. Omdat anders ook andere voorzieningen verder onder druk komen te staan.

Lees hieronder de bijdrage van Vincent Bos aan het debat.

Vz, er zijn maar weinig dingen waar je mij ’s nachts voor kan wakker maken, maar als er 1 onderwerp is, dan is dat wel de vrijheid van onderwijs die wij in dit land genieten. Het is toch geweldig dat je als ouder in dit land de vrije keuze hebt om je kind onderwijs te laten genieten in een omgeving die het beste aansluit bij de opvoeding thuis. En dat dat dan ook daadwerkelijk vrij is, er is geen hobbel van enorme schoolkostenvergoedingen. Wat je overtuiging ook is, katholiek, vrijzinnig, protestants of hindoeïstisch. Of wat je visie op onderwijs ook is, dalton, Jenaplan et cetera. Vind een groep gelijkgezinde ouders en je kan en mag zo’n school oprichten en de overheid staat klaar deze te financieren. Keuzevrijheid ten top, liberaler wordt het niet. Geheel gefinancierd, socialer wordt het niet. Soevereiniteit in eigen kring, christen-democratischer wordt het niet. Prachtig!

Dat dit besef ook in Oudewater geldt blijkt ook wel. Veel ouders kiezen ervoor hun kind naar zo’n school voor bijzonder onderwijs te sturen. Hier ter plaatse of soms zelfs daar buiten. Omdat dat aansluit bij de opvoeding. Of omdat de onderwijskwaliteit of visie aanspreekt. De keerzijde daarvan is echter dat minder ouders voor openbaar onderwijs kiezen. De conclusie van mijn fractie is dan ook dat het openbaar onderwijs in Oudewater maar beperkt in een behoefte voorziet. Hoewel wij een heel groot hart voor het bijzondere onderwijs hebben, staan wij ook voor de vrijheid om je kind naar een school zonder bijzondere identiteit te sturen. Immers, de vrijheid die je zelf gebruikt, zou je anderen niet moeten misgunnen.

Zorg
Wij hebben wel principieel gesproken over de figuur van een samenwerkingsschool. Daar hebben wij zeer grote vragen en zorgen bij. Want volgens mijn fractie leidt dat hoogstwaarschijnlijk tot een verzwakking van de identiteiten van een van de verschillende scholen. We zouden het jammer vinden als de huidige identiteiten onder druk zouden komen te staan, door toevoeging van het openbaar onderwijs aan deze school. Mogelijk zal dit ertoe leiden dat ouders besluiten hun kinderen buiten Oudewater op scholen met een heldere identiteit te sturen. En bij de praktische invulling hebben wij ook vragen. Kinderen die bij delen van de lessen uit de klas gaan bijvoorbeeld. Daar bovenop staan de bestaande scholen niet te springen om zo’n samenwerkingsschool op te richten. Komt het bestaande bijzondere onderwijs niet teveel onder druk door zo’n samenwerkingsschool? Wij vrezen van wel.

Pijnlijk
Ik wil afsluiten met te zeggen dat het wel pijnlijk is voorzitter. Voor de tweede keer in een jaar moeten we spreken over een school die moet sluiten. Dat drukt ons met de neus op de feiten: het aantal kinderen loopt terug. En dan is het sluiten van een school het eerste teken. Maar ook andere verenigingen, clubs, kerken hebben hier mee te kampen. De betonrot in de samenleving noemde onze voorgaande burgemeester het. Die is zomaar niet gestopt.

« Terug

Reacties op '‘Samenwerkingsschool onverstandig plan’'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.