Laadpalenvisie: dichtbij, betaalbaar, verzorgd

Electrische auto.jpgvrijdag 30 juni 2023 11:12

Oudewater denkt na over de laadpaal. Waar, voor wie en hoeveel? Daar is nu een visie op geformuleerd. De ChristenUnie-SGP is daar blij mee. Lees hieronder onze bijdrage in de raad.

Voorzitter!
De brandstofauto moet wijken. Want de toekomst is groen, en dat is benzine (nog) niet.

Daarom wordt de komende jaren volop ingezet op elektrisch rijden. Stil, schoon, zuinig. Maar dan moet zo’n auto wel opgeladen worden.

Voor de ChristenUnie-SGP is duidelijk dat de toekomst groen is. En nu ingezet wordt op elektrisch. Op de langere termijn zou dat nog wel eens anders kunnen uitpakken. Toch waterstof? Of wellicht met biobrandstoffen of synthetische brandstoffen, als die uit de kinderschoenen zijn.

Vooralsnog dus elektrisch. En dat betekent: aan de stekker. En zo eenvoudig is dat niet. Ja; wel als je een eigen oprit hebt. Maar daarbuiten. Overegeleverd aan de grillen van de gemeente. Of je VVE. Nog ingewikkelder.

Goed om als gemeente dan strategisch na te denken over de laadpalen. En dat zie ik terug in dit stuk. Slim bepalen waar palen komen, clusteren te cetera. Wat de ChristenUnie betreft zijn er 3 kernpunten:

Dichtbij, betaalbaar, verzorgd.

Dichtbij. Dat is in Oudewater dichter dan 300 meter. IN antwoord op mijn vragen liet het kaartje al duidelijk zien dat een norm van 300 meter niets doet in Oudewater; daar zijn allang palen. Kortom: een kleinere radius is gewenst.

De inzet op pleinen vind ik verstandig. Ik breng de solar carports in herinnering. Maar als je daar even voor moet lopen moet de prikkel wel erg hoog zijn om je auto ’s avonds na een avondje laden nog weg te halen, als je al op bed ligt…

Dichtbij betekent ook dicht bij je eigen zonnepanelen. Mijn fractie vind het een gemist kans dat we nu niet meteen mogelijk maken om te laden met eigen stroom op de openbare weg. Dat moet gewoon kunnen. We willen immers met elkaar af van het salderen; dit biedt de oplossing

Dan betaalbaar. Nu is het tarief dat de aanbieder kan vragen echt nog heel fors. Dat moet anders. Dat vraagt een nieuwe concessie. Dat vraat dus ook sturing. Ook komend jaar al, in voorbereiding naar die nieuwe concessie. Dan komen we niet uit met de financiën uit scenario 1. Er moet een schep bovenop. Doen dus, college. Maak daar ruimte voor.

Ten laatste: verzorgd. De palen hebben niet altijd de mooiste uitstraling. Zeker niet in onze historische binnenstad. I wil een toezegging van het college om daar met MooiSticht naar te kijken. Hoe uniforme, niet opvallende of sierlijk vormgegeven exemplaren in de binnenstad geplaatst kunne worden. Denk ook aan onze prachtige straatverlichting daarzo. Kan er niet geïntegreerd worden?

De wethouder moet aan de slag. De ruimte is nu nog beperkt. Ik steun daarom het amendment van collega Wildeman, dat er in de begroting ruimte gezocht moet worden. Het andere amendment is helaas een blanco cheque, terwijl de inzet volgens mij identiek is.

Ik dank u wel.

Reacties op 'Laadpalenvisie: dichtbij, betaalbaar, verzorgd'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.