4 uur is laat zat voor de horeca.

2023-07-06 de kater.JPGvrijdag 30 juni 2023 11:30

De vergunningverlening voor de horeca gaat op z’n kop. Openingstijden worden straks niet meer gedicteerd door de gemeente, maar gezamenlijk bepaald. Dat deden we stiekem al in Oudewater, maar wordt nu geformaliseerd. Dat heeft als voordeel, volgens de portefeuillehouder, dat veel gerichter op criteria getoetst kan worden dan nu het geval is. Maar laat er geen misverstand over bestaan: “De mogelijkheid bestaat dat een vergunning wordt aangevraagd voor tijden na 04.00 uur. Daarmee bestaat ook de mogelijkheid dat deze tijd wordt gegund” aldus de burgemeester.

Dat kunnen wij absoluut niet steunen. De huidige openingstijden zijn al ruim zat – te ruim als je het ons vraagt. 2 uur is wat ons betreft ook laat zat. Dat heeft mijn collega Broere enkele jaren geleden ook nog proberen te bereiken, helaas zonder resultaat.

Van het verruimen van deze openingstijden kan geen sprake zijn. Zeker niet zonder dat de omwonenden goed betrokken zijn. Want reken maar dat die er wat van vinden als een van de kroegen straks het klokje rond open is. De overlast is al lang en ruim genoeg.

Daarom deze motie om vast te leggen dat de horeca sluit om 4 uur. UITERLIJK. Het betreft een vangrails. En die zijn niet bedoeld om tegen aan te rijden.

Nu we het toch over uitgaan hebben. Ons bereiken signalen dat het momenteel weer volledig uit de hand loopt met bezopen uitgaanspubliek. Vernieling, overlast, wildplassen et cetera et cetera. Wat gaat de burgemeester hieraan doen? Dit is al eens eerder zo uit de hand gelopen, totdat zelfs politie te paard nodig was. Dat voorkomen we liever, duidelijk optreden en bestraffen is dan nodig. Hoe gaat de burgemeester dat doen?

Reacties op '4 uur is laat zat voor de horeca.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.