Oudewaters religieus erfgoed bewaard voor de toekomst! Kerkenvisie

2021-06-29 grote-kerk-vogelperspectief.jpgmaandag 28 juni 2021 17:13

In 2019 diende de ChirstenUnie-SGP een motie in om werk te maken van een kerkenvisie. In zo’n visie gaat de gemeente in gesprek met de kerken om te spreken over het duurzaam behoud van deze beeldbepalende gebouwen voor de gemeenschap. Want de kerken zijn niet alleen plaatsen van geloof en hoop, maar ook kenmerkende gebouwen in onze gemeente.

De motie is aangenomen en de wethouder heeft afgelopen maanden het gesprek gevoerd met de kerken. Gelukkig is er in Oudewater nog geen sprake van het afstoten van kerkgebouwen. Wel zien kerken uitdagingen, bijvoorbeeld om het gebruik van de gebouwen te vergroten, de duurzaamheidsslag te maken of kosten voor renovaties te dekken. Goed dat de gemeente dit gesprek blijft voeren met de kerken!

De ChristenUnie-SGP merkt op dat veel van het kerkelijk erfgoed nog onbekend terrein is voor veel Oudewaternaren. Ondanks de openstellingen van de gebouwen in de zomermaanden. Daar moet wat aan gebeuren. Wij vragen de wethouder in gesprek te gaan met scholen, kerken en TIP om te kijken of een bezoek aan een van de kerken tijdens de basisschool periode een mogelijkheid is.

Lees hieronder de bijdrage van Vincent Bos in de gemeenteraad:

Voorzitter,
Voor ons ligt de kerkenvisie. Als initiatiefnemer daartoe ben ik blij dat het stuk er ligt. Ik wilde het niet in stilte voorbij laten gaan.

Want je voelt je als Oudewaternaar pas echt thuis als je de stompe en spitse toren zit. Dat zei ik 2 jaar geleden al. En nu opnieuw. En we mogen blij zijn met onze kerken. Die zich inzetten voor hun naaste. Die het geestelijk welzijn van onze inwoners behartigen. Die met liefde zorgen voor deze dragers van ons verleden. En gelukkig leert de rapportage ons dat ze voorlopig vooruit kunnen. Van leegstand of afstoten van gebouwen is nog geen sprake.

Het is goed dat wij als gemeente de kerkgenootschappen steunen waar het kan, maar afstand houden waar het moet. We hoeven geen dominees meer aan te stellen. Maar meedenken met de uitdagingen die zij kennen in het behoud van hun erfgoed is natuurlijk prima.

Ik wil 1 toezegging vragen. Dat is namelijk dat een groot gedeelte van onze gemeenschap totaal onbekend is met ons kerkelijk erfgoed. Die nog nooit genoten hebben van de serene rust in de Michaelskerk, de intimiteit van gebouw God is Liefde of de Oud-Katholieke Kerk. Of nog nooit hun ogen hebben uitgekeken in de Franciscuskerk. Dat zou toch niet moeten voorzitter.

Net als dat iedere Oudewaternaar de Oudewaterse Moord gezien moet hebben, zich zou moeten hebben laten wegen en een touwtje hebben gedraaid, moet binnenkomen in een of meerdere kerken er toch bij horen.

Wil de wethouder daarom nog eens in gesprek met de scholen, kerken en naar ik begrijp ook het TIP om te kijken of we dit een stap dichterbij kunnen brengen: genieten van het erfgoed dat onze voorouders ons hebben nagelaten.

Dankuwel.

• Lezing Arminius /gomarus

Reacties op 'Oudewaters religieus erfgoed bewaard voor de toekomst! Kerkenvisie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.