Woningbouw Westerwal stap dichterbij

2021-06-25 Westerwal - kopie.jpegwoensdag 30 juni 2021 21:53

De gemeenteraad van Oudewater heeft het Beeldkwaliteitsplan voor de woningbouwlocatie Westerwal vastgesteld. Daarmee wordt bepaald welke uitstraling dit plan moet krijgen. Samengevat: Drie deelgebieden die een eigen verhaal vertellen. De Brinkerslocatie zal -letterlijk en figuurlijk - een brug slaan naar de Binnenstad. Het deelgebied rond de machinefabriek zal haar industriële karakter bewaren, omdat de hallen hergebruikt zullen worden. De Scheg-locatie moet een groener karakter krijgen.

De Machinefabriek heeft aangegeven mee te willen denken over een nieuwe locatie. Dat vormt een nieuwe wending in de ontwikkeling van dit terrein. De fabriek hoeft niet weg, maar als zij dat wil moet deze kans niet onbenut blijven. Dit levert namelijk veel extra woningen op, waaronder 6 goedkope woning onder de €200.000. Dankzij inzet van de ChristenUnie-SGP zijn zulke zeer goedkope woningen straks ook op deze dure locatie een feit!

Anne Alles: ‘Als fractie kunnen wij alleen maar lovend zijn over de gepresenteerde plannen van de Westerwal. Er worden bijna 80 woningen gerealiseerd, waarvan 16 starterswoningen van de 200.000 euro! Met de bijzondere ligging van de wijk zijn er verschillende gebouwen die een prominente plek in het algemene beeld van Oudewater innemen.

Naast de oude machinefabriek zijn de entree woningen aan de Zwier Regelinkstraat ook zulke gebouwen. De twee woningen staan tegenover elkaar en zijn niet identiek, maar eerder als peper- en zoutstel te herkennen. Ze zijn vormgegeven als langwerpige, blokkerige, witte woningen. Wat gelijk de toon van de wijk zet. Wij als fractie vragen ons af of dit niet te veel peper en zout is, een gerecht kan ook te spicy worden.

Anderzijds, moet je op alle slakken zout leggen? Het gaat hier maar over twee woningen van de in totaal 80 woningen. Maar hé, dat is de politiek!’

• Afbeelding: impressie locatie Westerwal. ©West 8

Reacties op 'Woningbouw Westerwal stap dichterbij'