Jongeren kwetsbare groep in coronatijd

Jongeren op straat.jpgmaandag 28 juni 2021 19:17

De VVDenD66-fractie heeft een nota geschreven over jongeren in coronatijd. Zij hebben nogal eens te kampen met psychische problemen door de beperkingen van de afgelopen maanden. Hoewel jongeren het minste risico hebben op blijvende gevolgen van het coronavirus hebben zij wel heel veel moeten inleveren. De ChristenUnie-SGP is het met de indieners eens dat daar op gelet moet worden.

Vincent Bos: ‘Hoewel we het probleem zien, hebben we grote vraagtekens bij de aangedragen oplossing. Namelijk: helpen bij het regelen van stages, € 10.000 vrij te besteden middelen om activiteiten mee te organiseren, en het subsidiëren van een feest. Het eerste punt heeft onze volle steun. Maar in deze economisch ingewikkelde tijden is het bij punt 2 de vraag of dit een goede wijze van het besteden van gemeenschapsgeld is. En het laatste punt is absoluut geen taak van de gemeente.’

Na een stevige discussie, waarin de wethouder onze punten geheel deelde, besloot de fractie van VVDenD66 het stuk niet in stemming te brengen. Wel gaat de wethouder aan de slag met de genoemde problemen en neemt hij suggesties mee in de aanpak richting jongeren.

Lees hier de bijdrage van Vincent Bos in de gemeenteraad.

Voorzitter,
Ik wil beginnen met felicitaties en complimenten aan de VVDenD66 fractie. Zoals ik al zei bij het forum: het is altijd goed als fracties zelf het heft in handen nemen om kaders te stellen. Dank daarvoor.

En het is ook een mooi onderwerp dat u gekozen hebt: het mentale welzijn van onze jongeren. Want dat is belangrijk. Zoals u helder aangaf: met de minste risico’s ervoeren zij de grootste gevolgen van de lockdown.

Gelukkig is het einde van de lockdown in zicht. Met een beetje geluk zijn vanaf 1 september zelfs de basisregels niet meer nodig. Laten we erop hopen voorzitter, want de hele samenleving zucht naar vrijheid en verbondenheid die we zo ongedwongen gewend waren.

De ChristenUnie-SGP deelt de mening dat jongeren het zwaar hebben gehad. Toch zijn er meer doelgroepen die het zwaar hebben gehad. Ik noem bijvoorbeeld de gezinnen, waarvoor wij bij de begroting aandacht hebben gevraagd. Dat maakt echter niet dat jongeren geen extra ondersteuning behoeven. Hoe die ondersteuning eruit zou moeten zien, daar kunnen we van mening over verschillen. En dat doen we ook.

Ik loop ze even langs. En dan begin ik met de maatregel die ons het meest kan bekoren

• Het onderdeel ‘Get on stage’ draagt onze volledige instemming. In deze economisch lastige tijd een stageplek vinden kan uitdagend zijn. Een steuntje in de rug is dan welkom. En studeerplekken passen volgens ons perfect in de nieuwe klepper, zie bijv. De chocoladefabriek in Gouda.
  • Het punt ‘voor, door, met jongeren’ vinden wij lastig. € 10.000 is in deze stad een hele hoop geld. En daarvoor kan van alles en nog wat georganiseerd worden, zonder dat hier controle op is. Dat zou tot ondoelmatigheden kunnen leiden. Tegelijkertijd zouden we dit als een intensivering moeten verstaan: bovenop de € 15.000 die we van het Rijk hebben gekregen. Dat gaat ons te ver.

De vraag blijft overigens daarbij of we de jongeren bereiken die het het hardst nodig hebben. Of dat de jongeren met de meeste bravoure, die het wel voor elkaar krijgen, vooraan staan.

Dat er in het kader van de motie ‘gedenken en vieren’ die vorig jaar is aangenomen, sportactiviteiten of anderszins worden georganiseerd met en door jongeren kunnen wij ons goed voorstellen. Dat lijkt ons een goede invulling van de gedachte ‘ jongeren een zetje in de rug geven’. Maar wij zien teveel leeuwen en beren, organisatieel en financieel om carte blanche €10.000 weg te schenken.

• Het punt ‘successen moet je vieren’ zijn we ronduit tegen. De gemeente heeft geen taak bij het subsidiëren van feesten. Het hek zou ook van de dam zijn als we hiermee gaan beginnen.

Daarom doen wij de oproep aan de wethouder: neem punten 1 en 2 uit het voorstel mee in uw activiteiten die u sowieso al organiseert. Ga in gesprek met BVO, Wulverhorst et cetera. Organiseer in het kader van ‘gedenken en vieren’ ook een jongerenactiviteit. En geef zo jongeren in Oudewater een zetje in de rug.

Ik dank u wel.

• ‘In MAG. Niet door te babbelen met wethouder?
  • 10K€ te weinig voor het probleem. Maar dan wel vraag of dit het oplost.
  • Wakkere Geelbuik ‘ ik steun het alleen al omdat het uit de Raad komt’

Reacties op 'Jongeren kwetsbare groep in coronatijd'